Co robić gdy Twoje dziecko nie może zasnąć?

Co robić gdy Twoje dziecko nie może zasnąć?

Problemy ze spokojnym snem są u dzieci częstą przypadłością. Czy Twojemu maluszkowi zasypianie zajmuje dużo czasu? A może budzi się w środku nocy, jest niespokojne, kręci się? Jest to na pewno trudna sytuacja nie tylko dla Ciebie, ale przede wszystkim dla niego. Ważne jest aby znaleźć przyczynę dlaczego Twoje dziecko nie śpi.

U dzieci z którymi pracujemy problemy ze snem często są nieodłącznym problemem. Mogą być spowodowane różnymi czynnikami np. zaburzeniami integracji sensorycznej, na których skupimy się w dalszej części tekstu.

W jaki sposób zaburzenia integracji sensorycznej wpływają na sen?

Do nieprawidłowości, które często wywołują kłopoty ze snem możemy zaliczyć między innymi nadreaktywność układu dotykowego, podreaktywność układu przedsionkowego, nadreaktywność słuchową czy wzrokową.

Nadwrażliwość na bodźce dotykowe może sprawiać, że dziecko będzie drażliwe, płaczliwe czy pobudzone ruchowo. Objawy mogą pojawiać się np. gdy dziecko ma na sobie piżamę wykonaną z materiału, którego nie akceptuje. Także czynności pielęgnacyjne, wykonywane tuż przed snem będą wpływać negatywnie na nadwrażliwe dziecko (np. obcinanie paznokci, mycie i czesanie włosów, kąpiel pod prysznicem).

Nadaktywność układu przedsionkowego najczęściej powoduje, że dziecku ciężko jest usiedzieć w jednym miejscu, także należy zrozumieć, że spokojne leżenie jest również dla niego trudne. Taki maluch potrzebuje dużej ilości ruchu w ciągu dnia aby być wieczorem spokojniejszym. Dziecko, u którego układ przedsionkowy nie pracuje prawidłowo ma też kłopoty z koncentracją w związku z czym należy utrzymywać porządek w jego otoczeniu.

Dziecko wykazujące zbyt dużą reaktywność na bodźce słuchowe lub wzrokowe może być zdenerwowane i rozdrażnione po wcześniejszym przebywaniu wśród głośnych osób lub w przepełnionych bodźcami miejscach jak centrum handlowe czy restauracja. Wszelkie dźwięki w tle mogą mu przeszkadzać w spokojnym usypianiu. Należy obserwować reakcje dziecka na bodźce sensoryczne wywołujące pobudzenie i niepokój.

Jak sobie radzić, jeśli dziecko nie może spać? Jak mu pomóc?

  • w ciągu dnia postaraj się dostarczyć dziecku różnych aktywności ruchowych, takich które lubi
  • bawcie się w przepychanki, siłowanie się rękoma lub nogami, przytulajcie na „niedźwiadka”
  • wymyślcie rytuał, który będzie odbywał się o stałej porze – wprowadzi to poczucie bezpieczeństwa u dziecka – może to być kąpiel, bajka opowiadana przed snem, mocny masaż, warto by dziecko posiadało stałą zabawkę przeznaczoną do spania
  • na 1-2 godziny przed snem ogranicz bodźce wzrokowe i słuchowe: wyłącz TV/ radio, nie dawaj dziecku telefonu, przygaś światła, możesz zapalić lampkę nocną typu lawa-lampa, która ma sensorycznie uspokajające działanie
  • niektóre dzieci zasypiają przy cichym szumie suszarki, okapu, morskich fal lub dźwiękach natury
  • nie gotuj aromatycznych potraw wieczorem, ponieważ może to pobudzić dziecko
  • przed snem wskazane są spokojne aktywności, typu kołysanie, mocne dociski, zawijanie w koc
  • możesz też położyć się za dzieckiem i mocno je tulić – spokojny mocny docisk wyciszy pobudzony układ nerwowy Twojej pociechy
  • można zastosować również kołderkę obciążeniową – to wspaniały wynalazek, który może zdziałać cuda
  • przewietrz pokój
  • sypialnia powinna być urządzona w stonowanych kolorach, w pokoju powinien być porządek (najlepiej aby przedmioty były pochowane do jednakowych pudeł zamiast stać luźno na półkach)

Wszystkie powyższe pomysły należy wykonywać jeśli dziecko się na to godzi i akceptuje je. Mamy nadzieję, że tego typu wskazówki staną się dla kogoś z Was pomocne, natomiast pamiętajcie, że nie zastąpią wizyty u specjalisty. Warto udać się do niego w celu ustalenia przyczyny problemów ze snem, np. wykonania oceny rozwoju procesów integracji sensorycznej (często inaczej nazywanej “diagnozą SI”).

Wykonanie takiej oceny lub zapisanie dziecka na terapię prowadzoną metodą SI jest możliwe u nas, także serdecznie zapraszamy do kontaktu ➡ kliknij tutaj

Życzymy spokojnych i przespanych nocy 🙂

Pozdrawiamy,

SENSORITO

Leave a reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *