Szanowni Państwo, w dniach 10.05 – 26.05 kontakt telefoniczny z nami jest utrudniony i przebiega wyłącznie poprzez WhatsApp, Messenger oraz mailowo. Uprzejmie prosimy o korzystanie z komunikacji pisemnej poprzez wyżej wymienione kanały.
Przepraszamy za niedogodności.

Czym jest Integracja Sensoryczna?

Integracja sensoryczna to kluczowy proces neurologiczny, który umożliwia nam prawidłowe odbieranie, przetwarzanie i interpretowanie bodźców z otoczenia. Dzięki niej nasze ciało i umysł mogą harmonijnie współpracować, pozwalając na płynne poruszanie się, naukę, rozwój emocjonalny i społeczne interakcje.

Koncepcja integracji sensorycznej została opracowana przez dr Annę Jean Ayres, amerykańską psycholog i terapeutkę zajęciową, której badania nad związkiem między percepcją, zachowaniem a procesami neurofizjologicznymi dały podwaliny pod współczesną terapię SI. Dr Ayres wykazała, że nieprawidłowe przetwarzanie bodźców sensorycznych może prowadzić do trudności w funkcjonowaniu codziennym, nauce i interakcjach społecznych.

Można sobie wyobrazić, że bodźce sensoryczne to rodzaj „pożywienia dla mózgu”, które dostarcza informacji niezbędnych do kierowania ciałem i umysłem.

„Dziecko a integracja sensoryczna” A. J. Ayres

Jak działa integracja sensoryczna

Mózg nieustannie odbiera i analizuje informacje ze wszystkich naszych zmysłów, a następnie organizuje je w spójny obraz rzeczywistości. Proces ten zachodzi automatycznie – dzięki niemu możemy na przykład złapać rzuconą piłkę, nie myśląc o napięciu mięśni, które umożliwia ten ruch, czy dostosować siłę uścisku dłoni, aby nie zgniatać trzymanego w niej przedmiotu.

Dzięki prawidłowej integracji sensorycznej dziecko łatwiej odnajduje się w codziennych sytuacjach, rozwija koordynację ruchową, potrafi skupić się na zadaniach i skutecznie komunikować się z otoczeniem.

Niektóre dzieci mają trudności z odpowiednim przetwarzaniem bodźców sensorycznych, co może objawiać się nadwrażliwością na dźwięki, niechęcią do dotyku, problemami z koordynacją ruchową czy trudnościami w nauce. Terapia metodą integracji sensorycznej ma na celu dostarczenie dziecku bodźców, które pomogą mu lepiej funkcjonować w otaczającym świecie pełnym wrażeń sensorycznych.

Mózg odbiera bodźce ze zmysłów
(np. wzrokowe, słuchowe, dotykowe, proprioceptywne, przedsionkowe).

Rejestruje je i nadaje im priorytety
(np. ignoruje szum w tle, ale koncentruje się na głosie rozmówcy).

Przetwarza i integruje informacje w taki sposób, aby generować adekwatne reakcje.

W efekcie dziecko może odpowiednio reagować na bodźce – np. utrzymać równowagę, skupić się na lekcji czy spokojnie zasnąć.

Jak rozpoznać, czy dziecko może mieć zaburzenia rozwoju procesów integracji sensorycznej

Zaburzenia przetwarzania sensorycznego (nadwrażliwość lub niedowrażliwość na bodźce)
  • Jest zdenerwowane podczas przytulania, głaskania.
  • Nie toleruje niektórych materiałów, z których uszyte są ubrania.
  • Jest zdenerwowane podczas mycia, czesania i obcinania włosów.
  • Zatyka uszy, nie toleruje niektórych dźwięków, wydaje głośne dźwięki.
  • Jest pobudzone lub wpada w histerię podczas wizyt w centrach handlowych lub restauracjach.
  • Skarży się na zapachy, których inni nie wyczuwają.
  • Okazuje niechęć do jedzenia niektórych potraw ze względu na konsystencję, smak lub zapach.
  • Wącha przedmioty.
Zaburzenia motoryczne i koordynacyjne
  • Ma trudności z koordynacją, jest niezdarne, potyka się, traci równowagę.
  • Ma obniżone napięcie mięśniowe, często podpiera głowę podczas rysowania lub czytania.
  • Nie potrafi odwzorować budowli z klocków.
  • Nie potrafi skakać.
  • Nie potrafi rzucać i łapać piłki.
  • Skacze z wysokości, wpada na przedmioty lub ściany.
  • Wiesza się na klamkach, lubi zwisać na meblach lub drążkach.
  • Denerwuje się gdy jest podnoszone, nie lubi się huśtać, unika wspinania się lub kręcenia się.
  • Ma chorobę lokomocyjną, jest statyczne.
  • Ma trudności z ubieraniem się, sznurowaniem butów, myciem zębów czy innymi czynnościami dnia codziennego.
Zaburzenia koncentracji i funkcji poznawczych
  • Ma kłopoty z koncentracją, bywa rozkojarzone.
  • Podczas przepisywania z tablicy gubi literki, odwraca litery np. „u” i „n”, „b” i „d”.
  • Często zmienia nastrój (nieadekwatnie do sytuacji).
Zaburzenia regulacji emocjonalnej i zachowania
  • Jest nadaktywne, wykazuje większe zapotrzebowanie na ruch niż rówieśnicy.
  • Uderza siebie lub innych.
  • Gryzie siebie lub przedmioty.

Jeśli zauważasz u swojego dziecka objawy mogące wskazywać na zaburzenia integracji sensorycznej, skontaktuj się z nami!

Terapia SI ma na celu wspieranie prawidłowego przetwarzania bodźców sensorycznych poprzez dostarczanie odpowiednich doświadczeń zmysłowych w kontrolowanych warunkach. Dzięki indywidualnie dobranym aktywnościom dziecko uczy się właściwie reagować na bodźce, co przekłada się na poprawę funkcjonowania w codziennym życiu.

W Sensorito oferujemy profesjonalną diagnozę oraz terapię integracji sensorycznej, dostosowaną do unikalnych potrzeb każdego dziecka. Nasi doświadczeni terapeuci pracują z pasją i zaangażowaniem, tworząc przyjazne i wspierające środowisko dla Twojego dziecka.

Close