Czym jest integracja sensoryczna?
Sama integracja sensoryczna jest procesem neurologicznym, który zachodzi podświadomie.
Po otrzymaniu informacji ze zmysłów mózg rozpoznaje je, rejestruje, przetwarza, a następnie integruje generując odpowiedzi adaptacyjne (czyli reakcje lub zachowania na dane bodźce sensoryczne). Wyróżniamy nie tylko bodźce wzrokowe, słuchowe, dotykowe, smakowe czy zapachowe, ale również przedsionkowe i proprioceptywne. Terapia metodą integracji sensorycznej ma za zadanie dostarczyć dziecku bodźców potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania w otaczającym je świecie. Dzięki prawidłowej integracji sensorycznej dziecko będzie lepiej funkcjonować wśród rówieśników w otaczającym go świecie pełnym bodźców.
Można sobie wyobrazić, że bodźce sensoryczne to rodzaj „pożywienia dla mózgu”, które dostarcza informacji niezbędnych do kierowania ciałem i umysłem.
„Dziecko a integracja sensoryczna” A. J. Ayres
Jak rozpoznać, czy dziecko może mieć zaburzenia rozwoju procesów integracji sensorycznej?
Czy Państwa dziecko:
- ma kłopoty z koncentracją, bywa rozkojarzone
- jest nadaktywne, wykazuje większe zapotrzebowanie na ruch niż rówieśnicy
- ma obniżone napięcie mięśniowe, często podpiera głowę podczas rysowania lub czytania
- ma trudności z koordynacją, jest niezdarne, potyka się, traci równowagę
- nie potrafi odwzorować budowli z klocków
- podczas przepisywania z tablicy gubi literki, odwraca litery np. „u” i „n”, „b” i „d”
- jest zdenerwowane podczas przytulania, głaskania
- nie toleruje niektórych materiałów, z których uszyte są ubrania
- jest zdenerwowane podczas mycia, czesania i obcinania włosów
- uderza siebie lub innych
- skacze z wysokości, wpada na przedmioty lub ściany
- wiesza się na klamkach, lubi zwisać na meblach lub drążkach
- gryzie siebie lub przedmioty
- zatyka uszy, nie toleruje niektórych dźwięków, wydaje głośne dźwięki
- jest pobudzone lub wpada w histerię podczas wizyt w centrach handlowych lub restauracjach
- często zmienia nastrój (nieadekwatnie do sytuacji)
- skarży się na zapachy, których inni nie wyczuwają
- okazuje niechęć do jedzenia niektórych potraw ze względu na konsystencję, smak lub zapach
- wącha przedmioty
- denerwuje się gdy jest podnoszone, nie lubi się huśtać, unika wspinania się lub kręcenia się
- ma chorobę lokomocyjną, jest statyczne
- nie potrafi skakać
- nie potrafi rzucać i łapać piłki
- ma trudności z ubieraniem się, sznurowaniem butów, myciem zębów czy innymi czynnościami dnia codziennego
Zapraszamy do skorzystania z diagnozy SI
Jeśli któreś z wyżej wymienionych objawów występują u Państwa dziecka – zapraszamy do kontaktu.
Chętnie odpowiemy na pytania, spotkamy się, poznamy Państwa dziecko i pomożemy odnaleźć się w sensorycznym świecie.